keskiviikko 26. kesäkuuta 2019

Hyvä paha nettishoppailu


Alkuun pieni tarina. Joku päätti taannoin tuoda verryttelyvaatteet jälleen muotiin. Tiedätte nuo nappiverkkarit ja kolmiraitatakit? 😊 Niinpä! Sama kipinä osui myös minuun. Koska en halua, että tusina samanlaisia kävelee minua vastaan pikkukaupungin kaduilla, halusin tilata takkini ulkomailta. Tai ainakin luulin tilaavani takkia …


  • Ensimmäinen tilaus:  joku ulkomainen verkkokauppa, joka myy haluamaani Adidaksen takkia. Tilaus vetämään. Käsittääkseni takin pitäisi tulla Kiinasta? Takin tulo kestää kuukauden. Sinä aikana tilaukselle ei ole mitään seurantaa netissä. Takki tulee postilaatikkoon. Olen onnesta soikeana (kun en vielä ole avannut pakettia). Avaan paketin. Sieltä paljastuu Adidaksen (omasta mielestäni) aivan karmean kuosinen rotsi, liian isoa kokoa ja muutenkin outo. Eipä tässä, tori.fi:hin myyntiin.

  • Toinen tilaus: joku italialainen verkkokauppa. Järkeni (ehkä) sanoo, että kun on Euroopasta, ei voi mennä pieleen. Voipas. Taas odotan kuukauden. Tulee ilmoitus, että pakettisi on noudettavissa postista. Kipin kapin sinne, taas onnesta soikeana (vähän skeptisenä kuitenkin) marssin tiskille, minulle ojennetaan pehmeän näköinen pienehkö paketti. Noin kahden sekunnin kuluttua pakettia hypisteltyäni tajuan, että siellä on kengät. KENGÄT! En tiedä itkeäkö vai nauraa. Kenkiä en tilannut vaan takin. Avaan paketin kotona, jostain syystä en niin yllättyneenä enää 😊. Okei, myönnetään, tämäkin paketti taisi tulla ”monen meren takaa”, mutta yrityksen puutteesta ei voi syyttää: kengät olivat merkkiä Adidas ja niissä oli täysin sama kukkakuosi, jonka takkiini halusin! Voin vain kuvitella mitä ovat jossain ”tuotteiden pakkauslinjalla” ajatelleet: ”Hitto, nuo kukkakuosiset takit on loppu, mutta hei, meillä on vielä näitä saman sarjan kenkiä…” Omituisinta oli se, että kengät olivat kyllä kokoani vaikka missään vaiheessa jalan kokoa ei (tietenkään) kysytty. 😊 Toriin myyntiin. Kengät olivat meinaan melko epämukavat.

  • Kolmas tilaus: olin jo päättänyt, että jos tämän kerran vielä yritän tilata niin tartun mahdollisimman luotettavaan tahoon, ebayhin. Sieltä minulla on vain hyviä kokemuksia; kerran jopa rahat palautettiin kun en koskaan saanutkaan tuotetta. 😊 Ja loppu hyvin kaikki hyvin (kuten pääkuva kertoo), sain takin: se on oikeaa kuosia, kokoa ja merkkiä! Tällä kertaa siis hyvä nettishoppailu!


Olen ostanut netistä vuosien varrella vaikka ja mitä lukemattomia kertoja. Valitettava totuus – kuten koko elämässäkin – mitä useammin jokin tapahtuma toistuu, sitä todennäköisemmin epäonnistumisetkin kasvavat. Toki myös onnistumiset, mutta jos nyt oikein tarkkaan mietin, päällimmäisenä muistuvat mieleen vain ne epäonniset nettiostokset. Valitettavasti myös netistä ostaminen ”syö” kivijalkaliikkeitä. Joskus itsekin kaipaan sitä fyysistä myyjän palvelua: joku kertoo heti jotain ja kun minä kysyn, se joku myös (useimmiten) heti vastaa. Tuotteen saa yleensä mukaan heti ja vaatteen ollessa kyseessä, sitä voi sovittaa heti. Onhan noita plussia. 😊

Mutta sitten se nettikaupoista ostamisen helppous ja ihanuus. Ja taas esimerkki: urheilukenkien ostaminen. Ne ovat sitä lajia kenkiä, joille tulee eniten käyttötunteja (pidän myös muulloin kuin lenkillä 😊). Haluan ja vaadin, että ne ovat jaloilleni parhaat (varsinkin kun on tämmöiset kärsineet kintut erikoispohjallisineen ). Urheiluliikkeessä on ihan jees asioida, ei siinä mitään. Mutta se tilanne, kun haluaisit sovittaa kaupan kaikkia lenkkareita rauhassa ilman myyjän piinaavia katseita ja odottelua – ja sitä kun pyydät kiusaantuneena ”voitko tuoda sittenkin sitä kokoa…” ja taas myyjä lähtee takahuoneeseen. Ei, minä haluan tehdä tämän kaiken rauhassa, omaan tahtiin omalla ajallani – kenties puhua ääneen yksinäni ja selostaa sovitustapahtumaa; ”nämä jatkoon toiselle kierrokselle, nämä ei jatkoon”. Sitten voin valita ne kengät, jotka ovat täydelliset (olettaen, että paketissa tuli sellaiset) ja palauttaa loput. Täydelliset urheilulenkkarit ovat muuten sellaiset, että kun puet ne jalkaan, niitä ei tarvitse ajatella sen jälkeen. 😊


Ja tähän loppuun muutama pakollinen vinkki, miten itse edesautat sitä, että nettishoppailu onnistuu:

  1. Jos mahdollista, tilaa Suomesta. Pääset kaikessa helpommalla.
  2. Jos ei ole mahdollista, niin yritä ainakin EU:n alueella. Sekin helpottaa kaikissa tilanteissa.
  3. Tutustu verkkokaupan ”takana” olevaan yritykseen. Vaikuttaako luotettavalta?
  4. Jos verkkokauppa itsekin joutuu tilaamaan tuotteet vielä muualta, haiskahtaa siltä, että homma saattaa mennä pieleen. Jos tilauskohdassa näkyy vaikka teksti, että ”tuotetta jäljellä vielä 341 kpl” tai vastaavaa niin sinuna lopettaisin siihen. Tiedän kokemuksesta, minä en lopettanut…
  5. Luottokortilla maksaminen kannattaa. Jos jotain menee pieleen, saat rahasi todennäköisemmin takaisin.
  6. Varmista, että luottokortin tietoja antaessasi sivusto käyttää salattua yhteyttä (https:// jne).

Lisää hyödyllisiä neuvoja löytyy vaikkapa täältä: https://www.etlehti.fi/artikkeli/raha/nain-ostat-verkosta-turvallisesti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti